Babka

13. 11. 2017 11:51:26
Kousek od pardubického gymplu stojí domov důchodců. Cestou ze školy jsem kolem něj chodila každý den. Někdy ve třeťáku se za jedním oknem v prvním patře začala objevovat taková babka. Jako z Ladova obrázku, snad i ten šátek měla.

Jen tam stála a smutně se koukala ven. Když jsem si jí poprvé všimla, zamávala jsem jí. Rozsvítila se jako sluníčko a nadšeně mi zamávala zpátky. Pak jsme hru na mávanou hrály vždycky, když jsme se viděly. Když se na jaře oteplilo, osmělila se a vyšla na balkon, který patřil k tomu oknu. Daly jsme se do řeči a chvilku si povídaly.

Pak už si mě hlídala. Naučila se můj rozvrh a hlídkovala, až půjdu domů. Většinou jí stačilo zamávání, ven vycházela, jen když bylo opravdu pěkně. Po pár týdnech jsem ji zašla navštívit. Její příběh nebyl ničím zvláštní. Vlastní rodinu neměla, jen prasynovce, který se za ní občas stavil. Jeho návštěvy pro ni byly velkým svátkem, zrovna zakládal rodinu, těšila se na jeho miminko a fotky, které jí pak posílal, opatrovala jako svaté obrázky. Jednou byla smutná, plakala, protože paní, která s ní na jejím dvoulůžkovém pokoji bydlela, přestěhovali na jiné oddělení a ona dostala novou spolubydlící, s kterou nevycházela, dokonce ji podezřívala, že jí krade věci.

Neměla moc co na práci. Důchoďák neopouštěla, chodila jen na zahradu, když bylo hezky. Mívala domek se zahrádkou, a tak jedním z drobných potěšení bylo pár záhonků, o které se s jinými babičkami mohla starat. Toužila po truhlíku za okno, ale ten by jí prý nedovolili. Dny jí ubíhaly pomalu a byly jeden jako druhý.

Dávala mi dárky. Třeba mi vyrobila přáníčko nebo poprosila sestřičky, aby jí pro mě koupily mýdlo s kytkou na obalu. Nechtěla jsem, aby kvůli mně utrácela ze svého hubeného důchodu, ale když jsem viděla její dětskou radost, nemohla jsem dárek odmítnout.

O Vánocích jsme vzali s kamarády pár kytar a šli do důchoďáku zpívat koledy. Nikdy jsme neměli vděčnější posluchače.

Na jaře mě čekala maturita, pak jsem odešla do Prahy studovat, vdala se tam, narodily se mi děti. S babkou jsme si psaly, ale její koresponďáky byly čím dál smutnější. Když jsem za ní zašla, většinou jsem poslouchala nářky, které jen tu a tam prosvětlily stále vzácnější zprávy o synovcově holčičce.

Asi za rok jsem se od kamarádky dozvěděla, že moje babka zemřela.

Už je to dvacet let, od té doby se v pardubickém důchoďáku jistě mnohé změnilo nejen po stránce materiálního zázemí. Domovy dnes mají různé terapeuty i dobrovolníky, spolupracují se školami, s neziskovkami, všemožně se snaží svým klientům zpříjemnit ten otřepaný "podzim života".

Ale ti klienti se nemění. Mají podobné životní příběhy jako kdysi. Žijí na místě, které si nevybrali, s lidmi, které si nevybrali. Museli se vzdát svého prostředí, svých zvyklostí, přátel. V důchoďáku jsem poznala, jak člověk žijící s perspektivou blízkého konce postupně odkládá, co považuje za zbytečné. Přetvářku, ohledy, někdy i slušnost. Říká věci naplno a často si nebere servítky. Je těžké tam navázat a udržet fungující vztahy, které navíc mohou ze dne na den skončit. Každý si nese nějaký svůj smutek, od kterého sebelepší terapeut nepomůže.

A proto se mi moc líbí projekt Českého rozhlasu Ježíškova vnoučata, který dnes zahajuje svůj druhý ročník. Jeho cílem je plnit vánoční přání lidem, kterým už dárky nenosí ani Ježíšek, ani nikdo jiný. Až se v jednu hodinu zveřejní seznamy, zkusím obdarovat neznámého člověka a budu při tom vzpomínat na svou babku, které jsem snad kdysi vnesla do života trochu radosti. Ona mně určitě.

Autor: Markéta Demlová | pondělí 13.11.2017 11:51 | karma článku: 35.97 | přečteno: 2058x

Další články blogera

Markéta Demlová

Nečekám spasitele

Končíme poslední etapu třetí přímé volby prezidenta v této zemi. Po Zemanových kampaních, o nichž jsme si mysleli, že nic hnusnějšího už přijít nemůže, jsme viděli ještě hlubší dno, které vyvrcholilo ohavnou ruskou provokací.

27.1.2023 v 12:08 | Karma článku: 25.12 | Přečteno: 631 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

I duše mohou plakat

Někdy potkáte někoho, bez koho už nedokážete žít..., a tak, když vás osud rozdělí a pak následně zase spojí, neváháte ani chviličku... Pro Marušku...

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 18 |

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.34 | Přečteno: 240 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.10 | Přečteno: 1490 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.65 | Přečteno: 472 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |
Počet článků 76 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 7773

Jako překladatelka denně převádím myšlenky jiných lidí, tak mám občas chuť napsat něco sama. Snad vás moje slova pobaví, dojmou nebo přivedou k zamyšlení.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...