K čemu jsou holky na světě?

17. 01. 2017 7:42:20
V posledních dnech internet zvířila prudká debata nad básničkou Jiřího Žáčka, kterou děti čtou v čítankách. Podle ní jsou holky na světě proto, aby z nich byly maminky láskyplně pečující o děti.

Naproti tomu páni kluci jsou tu od toho, aby svět byl veselý a točil se vpřed.

Mám tři syny (ve věku 23, 21 a 11 let) a třináctiletou dceru. Když byli ti první dva malí, fascinovaně jsem objevovala svět klučičího uvažování a prožívání, který mi byl do té doby neznámý - mám "jen" mladší sestru. S čerstvou státnicí z psychologie a pedagogiky pro učitele jsem se snažila aplikovat na synky získané poznatky tak, abych jejich dušičkám a mozečkům umožnila co nejharmoničtější rozvoj. Učila jsem je, že i kluk může plakat, když ho něco bolí, a že jsou na světě i jiné hry než na vojáky nebo četníky. Chtěla jsem, aby měli jistotu, že můžou být tím, kým sami chtějí, že mají svůj život ve svých rukou a je jen na nich, jak s ním naloží. A výchova se mi asi povedla - ten nejstarší se po roce na právech rozhodl, že tohle není škola pro něj, a přestoupil na jinou, aby se stal - vojákem.

Dcerka přišla do domácnosti plné báječných klučičích hraček, sportovních potřeb a stavebnic. Ale od začátku ji bavili plyšáci a panenky - hodně panenek. Když jí bylo asi pět, jednou jsem jí vytkla, že by si je měla líp uklízet, a ona namítla rozhořčeně: "Můžeš mi říct, jak to má maminka, která má asi milión dětí a žádnýho manžela, sama zvládnout?"

Svého o dva roky mladšího bratra zapojila do všech svých her - a on ji bez řečí následoval, ochotně plnil všechny role, které mu svěřila, dokonce si k jedněm Vánocům přál vlastní kočárek s miminkem, aby jí byl platnějším spoluhráčem. Jakmile mu dala chvíli pohov, vrátil se do svého světa stíhaček z Lega, akčních hrdinů, Hvězdných válek a vzrušujících sportovních zápasů.

A rozdíl je mezi nimi samozřejmě dodnes - ona má ráda romantické knížky, vonné svíčky a selfíčka s kamarádkami, on žije sportem a dobrodružstvími virtuálního světa. Ona má v sešitech úhledné zápisy barevně podtrhané, on je schopný namastit úkol vleže na koberci, jen aby už mohl jít střílet na bránu. Ona tráví rána před otevřenou skříní, kde absolutně není co na sebe, on popadne první triko a ani si nevšimne, že je naruby a špinavé. Ona je holka, on je kluk.

Když se děti narodily, od začátku dovedly rozeznávat. Věděly, že máma je vůně, jídlo, měkký dotyk. Táta zase pevná náruč, legrace a houpající kolena. Že jsme rovnocenní, ale ne stejní. Dodnes chodí za mnou, když mají hlad, potřebují něco obstarat nebo si chtějí popovídat, a za tatínkem, když potřebují s něčím pomoct, chtějí něco spravit nebo shání spoluhráče.

Nevěřím, že nám tohle opovrhované a vysmívané "tradiční" rozdělení rolí bylo vnuceno genderovými stereotypy. Jako muži a ženy jsme si rovni před zákonem a musíme být rovnoprávní, ale nikdy nebudeme stejní. Většina holčiček bude na písku dělat bábovičky a většina kluků bude tím pískem házet nebo z něj stavět hrady a hloubit v něm tunely. Holčičky si budou dál v poklidu hrát na rodinu a budou mezi sebou mít jasně strukturované vztahy, kluci vezmou do hry každého a jejich hry budou plné napětí a akce. Protože to prostě máme v genech. Protože se naši předkové po tisíce let dělili na ty, kdo loví a válčí, a na ty, kdo vytvářejí domov a starají se o děti.

Mám ráda svou práci, čas trávený s přáteli, mám různé koníčky a spoustu plánů do budoucna, ale to, že jsem maminka, považuji za svou téměř nejdůležitější životní roli - důležitější je jen ta, v níž s tátou svých dětí udržuji vztah, na kterém jsme naši rodinu založili.

Rovnost žen a mužů je samozřejmá a nezbytná - ale neznamená to, že budeme stejní nebo zaměnitelní. Když se zeptáte žen, co pro ně bylo v životě nejdůležitější, v drtivé většině odpoví, že to byly děti. Holky mají stejné právo točit světem jako kluci, ale nechte je, ať to dělají po svém - většinou totiž nepotřebují svírat tu kliku. Řídí svět už jen tím, že do něj posílají svoje děti, kterým odmalička věnovaly svůj čas, energii a lásku. Protože ať si říká kdo chce co chce - ze všech vztahů na světě nás nejvíc formuje ten s maminkou. A dokud to tak zůstane, bude náš svět v pořádku.

Autor: Markéta Demlová | úterý 17.1.2017 7:42 | karma článku: 48.82 | přečteno: 23258x

Další články blogera

Markéta Demlová

Nečekám spasitele

Končíme poslední etapu třetí přímé volby prezidenta v této zemi. Po Zemanových kampaních, o nichž jsme si mysleli, že nic hnusnějšího už přijít nemůže, jsme viděli ještě hlubší dno, které vyvrcholilo ohavnou ruskou provokací.

27.1.2023 v 12:08 | Karma článku: 25.12 | Přečteno: 631 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 17.53 | Přečteno: 252 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 27.04 | Přečteno: 394 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 8.73 | Přečteno: 180 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.12 | Přečteno: 9198 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 428 | Diskuse
Počet článků 76 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 7773

Jako překladatelka denně převádím myšlenky jiných lidí, tak mám občas chuť napsat něco sama. Snad vás moje slova pobaví, dojmou nebo přivedou k zamyšlení.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...