Markéta Demlová

Jako překladatelka denně převádím myšlenky jiných lidí, tak mám občas chuť napsat něco sama. Snad vás moje slova pobaví, dojmou nebo přivedou k zamyšlení.
  • Počet článků 76
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7773x

Seznam rubrik

Markéta Demlová

Tohle řemeslo není pro každýho

Dnes má svátek svatý Jeroným, který přeložil bibli do latiny. Díky tomuto počinu se stal patronem překladatelů a i na jeho počest se dnes slaví Mezinárodní den překladu. Českou překladatelskou komunitou před prázdninami zahýbal článek Kristýny Mališové Tohle řemeslo není pro mladý, v němž mladá překladatelka popisuje svůj typický pracovní den. S velkou upřímností a naivitou líčí překladatelskou profesi jako mizerně placenou činnost, kterou může dělat skoro každý, kdo umí nějaký cizí jazyk. Stačí mít po ruce internet a občas si vypomoct překladačem na Googlu. Odborných znalostí netřeba, a protože konkurence je obrovská, bere se každá zakázka, která (bohudíky) přijde, bez ohledu na to, jestli mám k překladu z příslušného oboru náležité znalosti. Po dni plném namáhavé práce autorka článku uléhá s pocitem, že "tohle řemeslo není pro mladý", protože si za celý den vydělala sotva na slanou vodu a až bude muset živit rodinu, nebude si moci tento "luxus" dovolit.

30.9.2014 v 13:09 | Karma: 27,93 | Přečteno: 2105x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Nedej zahynouti nám ni budoucím

Je svátek svatého Václava, patrona české země, a státní svátek označovaný jako Den české státnosti. V tento den bychom si měli připomínat dějiny našeho státu a hodnoty, na kterých byl vystavěn, a zamýšlet se nad tím, jak ho udržujeme a kam ho vedeme. Je mi jasné, že většina lidí si ani nevzdechne, nota bene když svátek připadl na neděli, a tudíž ani nemáme volno navíc, ale očekávám, že si vzdechne alespoň hlava státu a jeho čelní představitelé. Bohužel prezident Zeman - podobně jako vloni - si neudělal čas. Zřejmě pro něj česká státnost není hodnotou, kterou stojí za to uctít.

28.9.2014 v 16:49 | Karma: 20,25 | Přečteno: 849x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Konec prázdnin? Já se zblázním!

Tak zněl nápis na titulní straně zářijového čísla časopisu Sedmička pionýrů, který jsem jako dvanáctiletá školačka odebírala. Plně jsem souzněla s dívkou na fotografii, která měla ve tváři stejně zoufalý výraz jako já. Samozřejmě jsem se těšila na kamarádky, ale klidně bych je ještě měsíc oželela. Od té doby to tak mám rok co rok, snad s výjimkou prázdnin po maturitě, které byly o dva měsíce delší a po kterých jsem odcházela studovat do Prahy, kam jsem se moc těšila. Prostě bych si přála aspoň měsíc prázdnin navíc.

29.8.2014 v 23:15 | Karma: 13,27 | Přečteno: 582x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Páni kluci

Mám kamaráda, který vymámí z jalové krávy tele, a ona mu za to ještě poděkuje. Navíc srší nápady (kamarád, ne kráva) a oplývá energií k jejich uskutečňování, což nám, jeho přátelům, přináší mnohé výhody. Díky Lubošově elánu totiž jezdíme na zimní i letní olympiády (už jste zkoušeli běžet v červnu biatlon?), účastníme se fotbalového turnaje pro celou rodinu, zatančíme si na plese s bohatou tombolou... Od nápadu k realizaci nemá Luboš nikdy daleko, a vzhledem k tomu, že není žádný troškař, tak nikoho nepřekvapí, že z jednoho přátelského hokejového utkání vznikla celá hokejová liga.

4.4.2014 v 8:17 | Karma: 15,64 | Přečteno: 866x | Diskuse| Sport

Markéta Demlová

Slušný komunista je mýtus

V plzeňském kraji zvolili nového hejtmana. Nad skutečností, že byl aktivním členem KSČ, se už dnes skoro nikdo nepozastaví, skoro nikomu to nevadí. Stále častěji se ozývají hlasy, které členství v KSČ bagatelizují jako něco neškodného, někdy dokonce chvályhodného. Žebříčky karmy a čtenosti tady na blogu vede tento týden článek kolegyně Šlapákové hájící "slušné komunisty", kteří "nikdy v životě svých stranických funkcí nezneužili ve svůj osobní prospěch, nikdy nepřistoupili kupříkladu na spolupráci s StB, nikdy žádného svého kolegu, či kamaráda, bez ohledu na to, zda šlo o komunistu nebo ne, neponížili, nepošpinili, neuškodili mu." Jak tvrdí, byli to "slušní komunisté, kteří měli skutečnou, opravdovou, nehranou morální podporu svých spolupracovníků, kolegů, známých a kteří kupříkladu v rámci svého pracoviště sice zastávali stranické funkce, ovšem pouze proto, aby se na tento post nedostaly ty skutečné komunistické "svině"."

28.1.2014 v 10:41 | Karma: 38,24 | Přečteno: 2452x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Nesnesitelná lehkost prezidentova úřadu

Uběhl rok od přímé volby prezidenta a čeští voliči se nestačí divit, co všechno se změnilo. Některé hodnoty jsme považovali za dané - třeba že prezident respektuje Ústavu, dodržuje ústavní zvyklosti a jedná nadstranicky. Že důstojně reprezentuje stát na zahraniční scéně. Že nezneužívá svého úřadu k osobní mstě. Že má úctu k národním tradicím a státním symbolům. Že v souladu se svým svědomím koná pro blaho občanů. Prezidentu Zemanovi stačilo pár měsíců, aby nás vyvedl z omylu.

27.1.2014 v 15:33 | Karma: 30,64 | Přečteno: 1017x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Běhám

Životní láskou mého otce je - kromě maminky, samozřejmě - běh. Silniční, přespolní, na tom nesejde. Začal s ním, když jsem byla malá, a když mu to zdraví dovolí, běhá dodnes. Jako všechny své záliby a dovednosti, i tuto chtěl přenést na své děti, tedy mě a mou sestru, a tak nás nutil běhat taky. Přihlašoval nás na různé běžecké závody, kterých se sám účastnil, a běžeckým tréninkem nemilosrdně zpestřoval naše volná odpoledne. Z duše jsem to nenáviděla.

17.1.2014 v 13:29 | Karma: 21,10 | Přečteno: 737x | Diskuse| Hobby

Markéta Demlová

Ideál Vánoc

Když jsem minulý týden na nákupu míjela ty davy vystresovaných naštvaných lidí, kteří běhají od regálu k regálu a z krámu do krámu, aby sehnali a nakoupili všechno, co na Vánoce potřebují, říkala jsem si, proč to dělají, když je to netěší. Pak mi to došlo: může za to touha, aby alespoň jeden den v roce bylo všechno dokonalé. Dokonale uklizený byt, dokonalé jídlo, dokonale vyšňořená rodina u dokonale prostřeného stolu, pak dokonalé dárky pod dokonalým stromečkem a nakonec dokonalá pohoda a pocit dokonalého štěstí, který se zákonitě musí dostavit.

24.12.2013 v 3:53 | Karma: 28,60 | Přečteno: 2793x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Já jsem taky církev!

Sociální demokracie v letošních volbách získala mnohem méně hlasů, než v kolik doufala. Kvůli tomu se teď musí handrkovat s ANO a lidovci o podobě koaliční smlouvy, místo aby pohodlně vládla sama s podporou komunistů. Za chabý volební výsledek si může sama. Nepoučila se z Paroubkova období a opět postavila negativní volební kampaň - za všechno špatné může Kalousek, nedovolíme, aby chamtivé církve ožebračovaly náš zruinovaný stát. ČSSD opět zacílila na první signální soustavu hloupější části svého voličstva, aby zakryla absenci silných myšlenek a konstruktivních plánů.

27.11.2013 v 23:44 | Karma: 47,90 | Přečteno: 23385x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Zeman má silný mandát ke kladení věnců, ne k sestavování vlády

Prezident Zeman jmenoval novým premiérem Jiřího Rusnoka. Proti vůli Poslanecké sněmovny, bez podpory kterékoli z parlamentních stran. V situaci, kdy dosavadní koalice má dost hlasů na to, aby její vláda ve sněmovně získala většinu. Její pokračování si však dle výkladu pana prezidenta "většina veřejnosti nepřála", tak se do situace musel vložit on, protože má "silný mandát od voličů".

25.6.2013 v 17:51 | Karma: 31,71 | Přečteno: 1275x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Markéta Demlová

Seznam - v nesnázích tě neznám, aneb ještě k článku o paterčatech

Můj poslední článek o vlně nenávisti kolem narození paterčat zaznamenal tak silný ohlas, až mě to samotnou překvapilo. Věděla jsem, že jde o citlivé téma, které asi vzbudí pozornost, ale míra té pozornosti mě zaskočila. Příjemně i nepříjemně.

25.6.2013 v 12:36 | Karma: 33,70 | Přečteno: 8702x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Nejsem rasistka, ale... kočárky zadarmo?

Omlouvám se všem, kteří tu místo mého článku o paterčatech četli ubohý rasistický text s názvem "Jsem rasistka jako každý normální člověk" (nebo tak nějak). Svůj názor jsem samozřejmě nepřehodnotila, zmíněný text nebyl z mého "pera" (což snad bylo i poznat ;-). Stala jsem se obětí hackera, který se mi naboural do e-mailové schránky a do účtu na iDnes, aby mi předvedl, jak si představuje smysluplnou polemiku. Chtěla bych tedy dodat: stojím si za vším, co píši níže. Nechci ve svém článku řešit romskou problematiku, vím, že mnoho lidí má s Romy negativní zkušenosti, a že to platí i naopak. Můj text je pouze reakcí na jednu konkrétní situaci, tak ho tak prosím berte.

6.6.2013 v 22:41 | Karma: 49,64 | Přečteno: 234164x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Milý synu, pomozte nám!

Když se podívám na životy svých předků - tedy těch, které jsem osobně poznala, vidím, že jejich mládí vždycky provázel nějaký mezník historie našeho státu. Moji praprarodiče se narodili někdy kolem přelomu století za císaře pána a první děti začali přivádět na svět za první světové války. Moji prarodiče prožili mládí v masarykovském Československu a první děti se jim narodily okolo druhé světové války. Moji rodiče prožili nadšení i kruté vystřízlivění z osmašedesátého a já jsem se narodila na počátku Husákovy éry. Moje generace zažila ve studentských letech sametovou revoluci a naše děti se díky tomu narodily v opět svobodné zemi. Teď nastupuje tvoje generace, milý synu, a díkybohu není na obzoru ani válka, ani okupace, ani převrat.

24.1.2013 v 23:38 | Karma: 26,69 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Politika

Markéta Demlová

Milošku, kamaráde...

PROTI Tak tu sedím na Hradě, stříhám metr a držím ti palečky (i na nohou), abys na tohle teplý místečko mohl nastoupit po mně. Doufám, že sis všimnul, jak tvoji kandidaturu podporuju. Včera jsem se vyjádřil tak, že by to nepochopili leda blbci (rozuměj novináři). To víš, na plnou hubu jsem to říct nemoh, to se přece jenom nehodí, když mám bejt jakože nadstranickej a nestrannej, no ale jak jsem viděl ve zprávách, tak to pochopili i ty blbci a pěkně to národu naservírovali. A ta amnestie, ta se mi taky povedla, co říkáš? Musíš uznat, že to byl dobrej tah. Věděl jsem, že to ten ťulpas podepíše, lidi to nasere (no a co, na mínění těch tupejch ovcí mi nikdy nezáleželo) a tomu Rakušákovi tím pěkně zasolím.

18.1.2013 v 13:05 | Karma: 33,49 | Přečteno: 2307x | Diskuse| Politika

Markéta Demlová

Koho na Hrad? Já mám jasno.

PRO Dny Václava Klause v prezidentském křesle jsou sečteny. Nebude mi líto, až se svou suitou podivných pánů odejde. Nemyslím si, že byl dobrým prezidentem. Nespojoval, ale rozděloval. Kritizoval, ale nenabízel řešení ani vize. Dělal nám ostudu v zahraničí (a teď nemyslím na tu malichernou příhodu s propiskou). Zastával se podivných lidí a obhajoval ještě podivnější názory. No a teď ta amnestie? To je hořké gesto na rozloučenou.

10.1.2013 v 10:41 | Karma: 28,08 | Přečteno: 2628x | Diskuse| Politika

Markéta Demlová

Na šťastnou třináctku

Jak jste si jistě všimli, předpovídaný konec světa se nekonal, nebyly ani tři dny temnoty, ani Země neprošla nulovým galaktickým pásmem, nemáme za sebou žádné kontakty s mimozemšťany, dokonce nepřibyly ani nové kruhy v obilí na opačné polokouli, na sklonku právě uplynuvšího roku se zkrátka nepřihodilo nic, co by aspoň trochu nahrávalo těm nesčetným katastrofickým poselstvím, zjevením a vizím. A tak vstupujeme do nového roku, který má v letopočtu - alespoň pro mě - šťastnou třináctku.

1.1.2013 v 23:58 | Karma: 15,58 | Přečteno: 764x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Předvánoční seznamy

Z dětství si pamatuju, že si maminka tak dva měsíce před Vánocemi pořizovala dlouhatánský seznam. Úhledným písmem si do kolonek pečlivě sepsala vše, co je potřeba nakoupit, uklidit, upéct, zařídit... a postupně odškrtávala to, co měla splněno. Když odškrtla poslední položku, Vánoce mohly začít.

4.12.2012 v 8:00 | Karma: 17,27 | Přečteno: 1312x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

To vám bylo dárků, hvězd jako v parku...

...smích u kočárku s panenkou... Takhle vzpomíná na vánoční idylku z dětství v jedné své písničce Hanička Zagorová. Jako každý rodič, i já poslední dobou obcházím hračkářství a lámu si hlavu, co by těm mým školáčkům udělalo radost. Já obcházím hračkářství, mě obchází hrůza.

28.11.2012 v 10:18 | Karma: 23,03 | Přečteno: 1366x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Zase tu máme rudý říjen, aneb od starého vola učí se orati mladší

Výsledky krajských voleb potvrdily to, co se dalo čekat: propad vládních stran, udržení sociální demokracie na většině hejtmanství a hlavně výrazný vzestup komunistů, kteří jsou skutečnými vítězi těchto voleb. Po třiadvaceti letech tu opět máme rudý říjen. Ukázalo se, jak bláhové bylo porevoluční přesvědčení, že komunisté i jejich voliči postupně zmizí z politické scény. Naopak se zdá, že starým soudruhům vyrůstá nová generace stoupenců. Inu, od starého vola učí se orati mladší.

16.10.2012 v 17:01 | Karma: 45,51 | Přečteno: 8261x | Diskuse| Společnost

Markéta Demlová

Kde končí naše svoboda ničit si vlastní zdraví?

Jsem nekuřák. Zapálenou cigaretu jsem nikdy nedržela v ruce. Cigaretový kouř nesnáším, vítám zákaz kouření v restauracích. Nekouří ani nikdo z mého blízkého okolí. Přesto se mi nová snaha Evropské komise znechutit kuřákům jejich zálibu hrubě nelíbí.

20.9.2012 v 22:58 | Karma: 39,09 | Přečteno: 5038x | Diskuse| Ostatní