Zrcadla

18. 10. 2011 11:37:09
Jedna z prvních věcí, na které po ránu narazím, je zrcadlo. Většinou z něj na mě ospale mžourá taková paní, která je s lety čím dál podobnější mé mamince a babičce, pomalu se na ní začíná podepisovat čas a mně dává čím dál víc práce upravit a domalovat ji tak, abych ji mohla pustit mezi lidi. Snažím se na ni povzbudivě usmát, říkám jí: Holka, ještě je to dobrý, ale ona mi to takhle po ránu moc nevěří.

O pár hodin později už je to veselejší. To už mám v sobě svůj ranní kýbl kávy a většinou se mi do té doby vrátí i můj nadhled a přirozený optimismus. V zrcadlech, která potkávám, vedle mě ztepilým krokem kráčí sebevědomá mladá žena (čtyřicet mi bude až za dva měsíce), která má nejlepší roky pořád ještě před sebou.

Ovšem není zrcadlo jako zrcadlo. Tuhle jsem v obchodě u regálu s kosmetikou dumala, jestli už bych neměla přeřadit na vyšší level, pokud jde o doporučenou věkovou hranici u krémů na obličej. Mladá prodavačka, které jsem se já hloupá zeptala, to viděla jasně: "Nó, vono když je v těch tvářích víc tuku, tak ten jako váže tu vodu, takže tam se ty vrásky nedělaj tak rychle, no ale nad tím čelem už by to teda fakt chtělo." Tohle zrcadlo mi zkrátka ukázalo, že jsem stará a tlustá. Super. S křečovitým úsměvem a sebevědomím, které se plazilo někde daleko vzadu, jsem urychleně zaplatila a šla se objednat ke kadeřnici, u které jsem byla naposledy na jaře. Koukla na mě a povídá: "Jé, to si na vás vyhradím aspoň dvě hodiny, to bude zase práce..." Připadala jsem si jako masochistka.

Kupodivu milé je na mě zrcadlo v posilovně. Asi vidí, jak se snažím, a tak mě chce povzbudit vidinou vypracovaných svalů a ladných křivek. Ovšem kdy jich konečně dosáhnu, to neprozradí. Nemilosrdná zrcadla jsou ve zkušebních kabinkách v obchodech, ale to zná jistě každá žena. Stísněný prostor, příšerné osvětlení, při kterém vyniknou naprosto všechny nedostatky... br. Ale nejhorší zrcadla mají v porodnicích. Něco o tom vím, na vlastní kůži jsem poznala tři. Tam by je snad měli úplně zakázat. Navíc mám silné podezření, že mají stejného dodavatele jako bludiště na Petříně. Jinak by si přece ženská, která právě povila nový život, nemohla při pohledu do nich připadat jako ztahaný slon. No ne?

Nejmilejšími zrcadly jsou samozřejmě moji nejbližší. Při pohledu na ně vidím, jak vypadám, jaká jsem, jak mě vnímají. Pro ty dva malé budu ještě pár let nejkrásnější maminka na světě, a to mě uklidňuje.

Člověk denně míjí spoustu zrcadel. Někdy se do nich podívá rád, jindy si povzdychne nebo odvrátí hlavu... Vůbec nejtěžší je nahlížet do zrcadla vlastní duše. Vyžaduje to docela odvahu. Zadívat se a pozorovat, jak vlastně vypadám, jaký jsem člověk ne navenek, ale uvnitř. Jaký bych chtěl být - a jaký jsem. Jak bych se chtěl chovat - a jak se chovám. Opucovat tohle zrcadlo od oparu iluzí, sebeklamu a přimhouřených očí, to chce sebezápor a kuráž. Přiznat si vlastní chyby, slabiny a nedostatky je těžké. Katolíci k tomu mají institut zpovědi a souboru otázek, kterými se na ni mají připravit, se ne nadarmo říká zpovědní zrcadlo.

Nahlížet do zrcadla vlastní duše se však vyplatí. Člověk poznává svoje přednosti, které může posilovat, i svoje nedostatky, které se může snažit napravit. Je to nejspíš celoživotní boj a naprostá spokojenost při pohledu do tohoto zrcadla asi není kýžený cíl, ale říká se, že oči jsou okno do duše, takže čisté vnitřní zrcadlo se projeví i navenek. Setkání s takovými lidmi je potom jako pohlazení.

Přeju nám všem, aby odraz, který nám vrací zrcadla skleněná i zrcadla lidí, co nás obklopují, dodával sílu a povzbuzení.

Autor: Markéta Demlová | úterý 18.10.2011 11:37 | karma článku: 16.69 | přečteno: 989x

Další články blogera

Markéta Demlová

Nečekám spasitele

Končíme poslední etapu třetí přímé volby prezidenta v této zemi. Po Zemanových kampaních, o nichž jsme si mysleli, že nic hnusnějšího už přijít nemůže, jsme viděli ještě hlubší dno, které vyvrcholilo ohavnou ruskou provokací.

27.1.2023 v 12:08 | Karma článku: 25.12 | Přečteno: 631 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.56 | Přečteno: 277 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.52 | Přečteno: 477 | Diskuse
Počet článků 76 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 7773

Jako překladatelka denně převádím myšlenky jiných lidí, tak mám občas chuť napsat něco sama. Snad vás moje slova pobaví, dojmou nebo přivedou k zamyšlení.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...