Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když sis myslela, že se nedívám

Mám velký pracovní stůl. Kromě obligátního monitoru, klávesnice, myši, a co je tak ještě potřeba k počítači, tam má své místo kalendář, pořadač na papíry, poznámkový blok, rámeček s fotkou dětí, váza s květinami. Nedávno mi tam přibyl mimořádně pěkný dekorativní předmět. Koule na podstavci, u paty podstavce sedí dva medvídkové, mezi nimi se skví nápis LOVE. V kouli sedí další medvídek, v jedné tlapce husí brk, v druhé nejspíš pergamen. Když se koulí zatřese, sněží v ní třpytivé vločky. Kýč jak bič, co si budeme povídat. Ale pokaždé, když se na něj podívám, zahřeje mě u srdce.

Dostala jsem ho totiž od dcery. Naše prvňačka mi ho přivezla ze školy v přírodě. Tak se těšila, až mi ho dá, že to nevydržela a podrobně mi ho popsala už do telefonu. Bylo sice po překvapení, ale i tak jsem měla radost převelikou a ona se tetelila blahem. A já jsem se hřála v její lásce, která je v tomhle věku bezbřehá a silná, až to bolí.

Jako dítě jsem si hrozně přála bratra. Moje sestra sice občas vydala za dva, ale to nějak nebylo ono. Bratra mi osud (nebo spíš rodiče) nedopřál, zato syny ano. Mám tři. Každý je jiný, ale všichni jsou skvělí. Když se narodili první dva, připadala jsem si jako Kryštof Kolumbus. Fascinovaně jsem vstupovala na neznámou půdu, pronikala do způsobů klučičího uvažování, učila se chápat jejich reakce, názory, touhy... Občas jsem měla pocit, že mi k nim v porodnici měli přibalit nějaký manuál.

Za ta léta (ten nejstarší teď stojí na prahu dospělosti) už mám slušně popsanou mapu, ale pořád je na ní spousta bílých míst, kde cedule hlásá "Hic sunt leones", a je mi jasné, že mnohé končiny zůstanou neprobádané. Výchova kluků a budování vztahů s nimi je neustálý proces, který mě nikdy nepřestane udivovat, překvapovat a zajímat. Občas mi dají nahlédnout za zrcadlo mých představ o tom, jací vlastně jsou, a já pak pokorně dokresluji do mapy další kousek.

Ale s dcerou je to jiné. Věděla jsem to od chvíle, kdy jsem ji prvně sevřela v náručí. Ty jsi já. My dvě vysíláme na stejné vlnové délce, rozumíme si okamžitě a beze slov. Sleduji, jak roste a vyvíjí se, a žádnou mapu kreslit nemusím. Pohybuji se na vlastním území. Chápu všechno a hned. A přesně si pamatuju na období svého života, kdy pro mě maminka byla první a nejdůležitější osobou na světě. Kdy jsem první myslela vždycky na ni, kdy jsem bez ní nechtěla být, kdy jsem do ní byla zamilovaná. Teď si to užívám z druhé strany.

Synové se taky jednou zamilují, odejdou z domu a moje místo zaujme jiná žena. Nebude stát o moje mapy, bude si chtít nakreslit vlastní. Je to tak v pořádku a já jsem s tím srozuměná. Ale v dceřině srdci budu mít vždycky místečko, i když se vdá a odejde třeba do Tramtárie. Místečko, kde láska slastně bolí a kde jsou slova zbytečná.

Hezky to vystihuje básnička Mary Korzanové, kterou jsem našla na blogu Paola Coelha

 

Když sis myslela, že se nedívám

 

Když sis myslela, že se nedívám,

Pověsila jsi můj první obrázek na ledničku

A já hned chtěla namalovat další.

 

Když sis myslela, že se nedívám,

Nakrmila jsi zatoulanou kočku

A já si pomyslela, že na zvířátka máme být hodní.

 

Když sis myslela, že se nedívám,

Upekla jsi pro mě narozeninový dort

A já jsem věděla, že drobné skutky mají velký význam.

 

Když sis myslela, že se nedívám,

Zašeptala jsi modlitbu

A já uvěřila, že je Bůh, který mě vždycky slyší.

 

Když sis myslela, že se nedívám,

Dalas´ mi pusu na dobrou noc

A já jsem cítila tvou lásku.

 

Když sis myslela, že se nedívám,

Viděla jsem, jak ti vytryskly slzy

A naučila jsem se, že žití občas bolí –

Ale že je správné se z toho vyplakat.

 

Když sis myslela, že se nedívám,

Usmála ses

A i já v tu chvíli chtěla být tak hezká.

 

Když sis myslela, že se nedívám,

Starala ses

A já chtěla dokázat všechno na světě.

 

Když sis myslela, že se nedívám –

Dívala jsem se…

A chtěla ti říct „Díky“

Za všechno, co jsi dělala,

Když sis myslela, že se nedívám.

 

Autor: Markéta Demlová | pondělí 6.6.2011 8:00 | karma článku: 26,00 | přečteno: 2465x
  • Další články autora

Markéta Demlová

Nečekám spasitele

Končíme poslední etapu třetí přímé volby prezidenta v této zemi. Po Zemanových kampaních, o nichž jsme si mysleli, že nic hnusnějšího už přijít nemůže, jsme viděli ještě hlubší dno, které vyvrcholilo ohavnou ruskou provokací.

27.1.2023 v 12:08 | Karma: 25,12 | Přečteno: 631x | Diskuse| Politika

Markéta Demlová

Budu pejskař. Pejskař?!

Milá sestro, jak víš, nikdy jsem nechtěla psa. V dětství jsem přijala názor rodičů, že do panelákového bytu pes nepatří, a na rozdíl od tebe jsem nikdy po pejskovi netoužila natolik,

26.2.2021 v 9:20 | Karma: 23,62 | Přečteno: 871x | Diskuse| Osobní

Markéta Demlová

Krize jako šance

Na Silvestra jsme si přáli, aby nám rok s hezkými dvěma dvacítkami v letopočtu přinesl jen to dobré, teď se nejspíš všichni modlíme, aby už byl konečně za námi. Rok 2020 si na nás přichystal pandemii covid-19, kterou jsme nečekali

28.10.2020 v 13:13 | Karma: 13,04 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Markéta Demlová

Běhejme bezpečně

Kamarádi běžci, obracím se v prvé řadě na vás, v druhé na všechny, kdo v dnešních dnech vyrážejí do přírody.

18.3.2020 v 11:19 | Karma: 11,98 | Přečteno: 341x | Diskuse| Sport

Markéta Demlová

Jak pracovat z domu, když nejste freelancer

Koronavirová epidemie zavírá podniky a nutí některé firmy, aby své zaměstnance poslaly pracovat z domu. Těm, kteří si s nastalou situací neví rady, přináším pár doporučení, ověřených dvacetiletou praxí překladatelky na volné noze.

17.3.2020 v 15:10 | Karma: 11,31 | Přečteno: 234x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

  • Počet článků 76
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7773x
Jako překladatelka denně převádím myšlenky jiných lidí, tak mám občas chuť napsat něco sama. Snad vás moje slova pobaví, dojmou nebo přivedou k zamyšlení.

Seznam rubrik